26.09.2010

Trasa rowerowa Jakuszyce - Świeradów Zdr. - Chatka Górzystów - Jakuszyce

Trasa łatwa ok. 46 km ale atrakcyjna, nawierzchnia szutrowa i trochę asfaltu, ze Świeradowa Zdroju na Stóg Izerski można wwieźć rower koleją gondolową.

Stóg Izerski
Trasę zaczynamy przy stacji benzynowej Muller w Jakuszycach. Tutaj rozpoczyna się pierwszy podjazd drogą rowerową nr 9 prowadzącą w stronę Rozdroża pod Cichą Równią. Przy Rozdrożu napotykamy niebieski szlak turystyczny prowadzący w stronę Hali Izerskiej. Kontynuujemy jazdę tym szlakiem do momentu, gdy skręca on w lewo, my jedziemy prosto drogą rowerową nr 8, 9 i 13 aż do Jagnięcego Jaru. Od tego miejsca poruszamy się żółtym szlakiem turystycznym prowadzącym do Rozdroża Izerskiego. Ciekawe, że ten szlak nie jest oficjalną drogą rowerową, choć świetnie się do tego nadaje.   Mijamy przełęcz i rozpoczynamy zjazd, północnym stokiem Gór Izerskich. W połowie drogi do Rozdroża Izerskiego znajduje się droga rowerowa nr 22, trzeba uważać, by jej nie przegapić, gdyż odbija pod ostrym kątem w lewo. Jej początek nie wygląda zachęcająco, lecz wkrótce okazuje się, że zapewnia wspaniały zjazd do Świeradowa (polecam!). W Świeradowie kierujemy się w kierunku dolnej stacji wyciągu gondolowego na Stóg Izerski. W gondoli można bezpłatnie przewieźć rower na Stóg Izerski, alternatywą jest skorzystanie z asfaltowej drogi dojazdowej prowadzącej ze Świeradowa Zdroju do schroniska Na Stogu Izerskim. Od górnej stacji kolejki usytuowanej przy samym schronisku Na Stogu Izerskim, jazdę kontynuujemy początkowo szlakiem zielonym w dół, aż do drogi (tym razem stromo w górę) prowadzącej do turystycznego przejścia granicznego pod Smrekiem. Od przejścia granicznego widoczny jest żółty szlak turystyczny prowadzący na Halę Izerską. My wybieramy drogę (tzw. Telegraficzną) biegnącą na lewo od niego. Docieramy nią do Polany Izerskiej. Stamtąd początkowo szlakiem niebieskim aż do pierwszej wiaty gdzie skręcamy w prawo w drogę rowerową nr 13. Zjeżdżamy w dół do Drogi Borowinowej, która prowadzi niemal pod schronisko Chatka Górzystów. Z Chatki jedziemy szlakiem czerwonym do Stacji Turystycznej Orle skąd kontynuujemy jazdę przez Dział Izerski do Jakuszyc.